0

Van robotopdrachten tot carrièrekansen: zo coach ik studenten bij Summa Engineering

17 september 2025

De Brainportregio biedt nu en in de toekomst een breed scala aan functies én banen op het snijvlak van techniek en andere vakgebieden. Bij bedrijven in de regio ontstaan in de komende jaren nog duizenden banen. Maar wie leidt die nieuwe medewerkers op? Hoe zit het met de scholingsmogelijkheden voor toekomstig technisch personeel? Bij de PTH, de Pedagogische Technische Hogeschool worden docenten opgeleid die de nieuwe generatie technici klaarstomen voor een uitdagende baan in de techniek. Dennis Pantus (32) is een van hen.

Specialiseren in de maakindustrie

Dennis is nog even bezig. Toblerone-repen liggen op de tafels in het praktijklokaal. Dennis lacht. “Opdracht voor de studenten”, zegt hij. “Ze gaan een tool maken voor op een robotarm om de repen van A naar B te kunnen vervoeren. Écht mooi om te zien hoe verschillend de groepjes zo’n opdracht aanvliegen. Mijn rol? Kijken, vragen beantwoorden en ze af en toe op het goede spoor zetten. Super mooi, hoor.”

Dennis geniet van zijn vak, dat is wel duidelijk. Hij is docent Mechatronica bij de opleiding Summa Engineering. “Ik geef voornamelijk besturingstechniek en elektrotechnische vakken. Dit is een niveau-4 opleiding die vier jaar duurt. Studenten kunnen zich specialiseren in de maakindustrie, o.a. in het productieproces van machine-onderdelen en in de installatietechniek. Als ze klaar zijn? Dan hebben ze een mooie basis om in een bedrijf aan de slag te gaan en om hun kennis te verdiepen.”

‘Medewerkers trainen en coachen’

Dat Dennis in het onderwijs zou gaan werken, is eigenlijk een verrassing. Op het Stedelijk College in Eindhoven had hij op de havo een technisch profiel. “Ik sleutelde al heel vroeg aan scooters en auto’s. Ik vond het mooi om iets te maken en daar dan ook meteen het resultaat van te zien. Een blokje opvoeren en dan ineens een stuk harder rijden, dat geeft voldoening.”

Na de havo ging Dennis naar de Fontys-opleiding Automotive Engineering. Het werd geen succes. Dennis: “Ik vond de theorie best taai en ik miste de interactie met mensen. Na verschillende gesprekken met docenten heb ik toen de overstap gemaakt naar wat destijds de Automotive Education heette, de lerarenopleiding motorvoertuigentechniek bij de PTH.”

Die opleiding sloot duidelijk beter aan. Toch dacht Dennis nog niet meteen aan een carrière in het onderwijs. “Ik had het gevoel dat je pas het onderwijs in kon als je een ruime ervaring in het bedrijfsleven had. Wat me wel leuk leek, was het coachen van medewerkers in een bedrijf. Dus zelf met techniek bezig zijn en daarnaast mensen trainen en coachen, dat vond ik interessant.”

Stage bij Summa Automotive was kantelpunt

Het onderwijs op de PTH beviel Dennis. “De docenten stonden open voor eigen inbreng en ook de stages waren leuk. Mijn eerste stage liep ik op een vmbo-school. Die stage beviel me wel, ook omdat ik leerde omgaan met een klas. De doelgroep vond ik minder. Ik was veel tijd bezig met pedagogiek en opvoeden en veel minder met technisch inhoudelijke zaken.”

Het jaar daarna ging Dennis aan de slag als stagiair bij Summa Automotive. Een kantelpunt in zijn carrière. “Zeker”, zo kijkt hij terug. “Het is leuk om met deze gemotiveerde studenten over technische onderwerpen en problemen te praten.” Een tussentijdse stage in het bedrijfsleven, deed de weegschaal nóg meer naar het onderwijs uitslaan. “Ik vond het in het bedrijf behoorlijk eentonig. Alles was gestandaardiseerd. Ik kon er mijn ei niet echt kwijt.”

Gerelateerd nieuws

Lerend kwalificeren: groeien zonder toetsen, cijfers of examens
Lerend kwalificeren: groeien zonder toetsen, cijfers of examens
27 november 2025
Bij Summa Beauty & Lifestyle werken studenten sinds 2023 met Lerend kwalificeren: geen toetsen of cijfers, maar gedurende de hele opleiding laten zien wat je in de praktijk beheerst. Studenten bouwen een portfolio op met opdrachten, behandelingen, projecten en stage-ervaringen, zodat een compleet beeld ontstaat van hun ontwikkeling als schoonheidsspecialist. Docent Gerdy van Kessel ziet dat deze aanpak beter aansluit bij de praktijk, terwijl studenten – zoals Henrieke – minder stress ervaren en meer vertrouwen opbouwen. Lerend kwalificeren is één van de manieren waarop Summa flexibel onderwijs vormgeeft binnen Summa2030. RTL Nieuws besteedde eind november 2025 aandacht aan deze methode en bezocht daarvoor de opleiding schoonheidsspecialist.
beauty & lifestyle
Lees meer
Vaktalent Tijn Rooijakkers ’Als mensen zeggen dat het niet lukt, krijg ik bewijsdrang’
Vaktalent Tijn Rooijakkers ’Als mensen zeggen dat het niet lukt, krijg ik bewijsdrang’
27 november 2025
Tijn Rooijakkers, student Productietechnicus bij Summa Techniek, won begin november de Noordhofprijs in de categorie Junior Vaktalent. In zijn opleiding én bij VDL ontwikkelt hij zich snel als verspaner, gedreven door uitdagende projecten waar anderen vooraf aan twijfelen. Zijn verhaal laat zien hoe je bij Summa kunt groeien tot vakman in een hightech omgeving en hoe een techniekopleiding deuren opent in de Brainportregio.
techniek
Lees meer
Jeugdlintje voor Summa-student Rayan: snel handelen maakt verschil
Jeugdlintje voor Summa-student Rayan: snel handelen maakt verschil
20 november 2025
Summa-student Rayan van Laarhoven ontving een Jeugdlintje voor zijn snelle optreden bij een incident in Eindhoven. Dankzij zijn alerte handelen kon de politie een verdachte snel aanhouden. Rayan volgt de opleiding Legal, Insurance & HR Services Specialist en wil later de advocatuur in. Zijn inzet laat zien hoe jongeren verschil kunnen maken.
economie & ondernemen
Lees meer